Hlavní strana   Program   Fotogalerie

Sborník ze semináře KAP Velehrad 2019

Dr. Kazimierz Szałata


Dr. Kazimierz Szałata

Znovuobjevení skutečné hodnoty práce

„Cokoli děláte, dělejte upřímně, jako by to nebylo lidem, ale Pánu,
s vědomím, že jako odměnu dostanete podíl na jeho království.”

Sv. Pavel List Kolosanům 3,23.

Práce představuje základní zkušenost člověka, která ho staví do konkrétního místa ve světě, společnosti, církvi a rodině. Švýcarský filozof prof. p. Marie Dominique Philippe ve svých přednáškách věnoval pozornost formativní a gnostické roli práce. V chronologickém pořadí je první lidskou zkušeností v dětství hra. Jejím prostřednictvím dítě poznává svět a rozvíjí svoji aktivitu. Zábava se však realizuje na úrovni představivost a touhy, zatímco práce upevňuje pozici člověka v konkrétní skutečnosti.
Dítě, které jde do školy, by si mělo uvědomovat, že učení není zábava, ale práce spojená s konkrétními povinnostmi a odpovědností. V důsledku výchovných chyb si ovšem člověk může celý život jen hrát a zůstat tak věčně nespokojeným snílkem odtrženým od reality, který nikdy nenajde uplatnění v jakékoliv profesi, neboť práce, její podmínky a požadavky nebudou odpovídat jeho stále novým přehnaným očekáváním. Takový člověk nebude dobrým pracovníkem, dobrým a odpovědným manželem a rodičem, protože bude stále utíkat před obtížemi a závazky jako velké, rozmazlené dítě.

Práce vyžaduje reálný pohled na vlastní osobu i okolní svět. Vyžaduje plné zapojení, aby bylo možné „podmanit si zemi” a sloužit jiným. Francouzský filozof Jean d’Alançon konstatuje, že práce v prvé řadě konstituuje naše vztahy ke hmotě a stále efektivnějším nástrojům. Svatý Jan Pavel II. v encyklice „Laborem exercens” jde ještě dále a připomíná, že práce je službou ve vztahu k jinému člověku, jemuž mají sloužit výtvory dané profesionální činnosti. Práce také spoluvytváří postavení člověka ve vztahu k rodině, která žije z prostředků, jež poctivě vydělal. Práce je výrazem odpovědnosti člověka za rodinu a jeho nejbližší okolí. Práce také nakonec v určitém smyslu formuje vztah člověka k sobě samému. Prostřednictvím práce nachází člověk svoje místo na zemi a ve společnosti, objevuje svoje povolání, rozvíjí se a zdokonaluje pracovně i duchovně, učí se dobrým sociálním vztahům, solidaritě, odpovědnosti, svědomitosti a profesní poctivosti.

V dnešní době není vůbec snadné hovořit s mladými lidmi o této problematice.
Kdysi to jistě bylo daleko snadnější. Když truhlář vyrobil stůl, velmi dobře věděl, k čemu bude konkrétně sloužit, a to tím spíše, že jeho odběratelem byl velmi často někdo z blízkých a často spřátelených sousedů. Takový řemeslník s radostí vybíral nejpěknější prkna, pečlivě je brousil a vyhlazoval, neboť svým vnitřním zrakem viděl šťastnou rodinu, která bude už zanedlouho sedět u nového stolu. Proto s chutí pracoval od úsvitu až do večera a snažil se provést dokonale každý detail … Dělal to přímo s láskou. A věci, které činíme s láskou, dokonce i když jsou namáhavé, nás těší a obohacují. To je tajemství povolání...

Dnes lidé obvykle pracují ve velkých výrobních závodech. Neznají jméno ani příjmení příjemce výsledků svého snažení. Neví, zda se z nich někdo raduje, zda jim někdo poděkuje za vynaložené úsilí … Ve strukturách velkých výrobních závodů už není místo pro mistra, který by svoje tovaryše zasvěcoval do „tajemství profese”, a umožnil jim pocítit to, co prof. Tadeusz Kotarbiński nazval „dobrým dílem”. Během studia ani ve školách o tom nikdo nemluví, učíme se jen techniky použití nástrojů. Pouze to. Proto je tak důležitá role starších spolupracovníků, kteří objevili smysl své práce, aby prostřednictvím příkladu a vlastního svědectví ukázali, že práce je něčím víc než jen „závodem” na trati vedoucí k profesnímu postupu a dosažení co nejvyšších výdělků. Postup a výdělky jsou jistě důležité, pokud však stojí na prvním místě, člověk nikdy nemůže objevit to, co je v práci nejdůležitější.

Už řadu let přednáším etiku na Lékařské univerzitě ve Varšavě a se zájmem sleduji rozvoj profesní kariéry mých bývalých studentů. Bez ohledu na méně či více úspěšný průběh studia se ze studentů, kteří se při nemocniční praxi setkali s příklady angažovaných lékařů, pro něž je jejich práce „posláním”, stali vynikající, oceňovaní a vážení lékaři. Ti, kteří takové štěstí neměli, se přes vynikající studijní výsledky stali zahořklými obchodníky, aniž by ve světě medicíny našli svoje místo a objevili v sobě radost ze služby potřebným, protože se nesetkali s dobrým vzorem, autoritou umožňující pocítit skutečné uspokojení z výsledků práce pro druhé.

Pracovní zápal mohou narušovat nevhodné podmínky, špatné vztahy mezi nadřízeným a pracovníkem, špatné vztahy v pracovním kolektivu, ale především nedostatek smyslu a někdy také účast na hanebných činnostech. Lidé, kteří zažili absurditu komunismu, to dobře znají. Po pádu komunistického režimu ovšem přišly nové výzvy a nová rizika. To můžeme dnes nejlépe vidět na příkladu lékařů, kteří jsou přes etické principy formulované v Hippokratově přísaze považovaní za poskytovatele služeb nucené bezpodmínečně provádět veškeré zákroky bez ohledu na to, zda jsou v rozporu se základními morálními zásadami.
„Platím a požaduji” říkají stoupenci potratů, eutanazie a genetických manipulací. Pařížský arcibiskup Michel Aupetit řekl v televizi KTO, že spor o uzákoněné právo na zákrok in vitro pro lidi nežijící v páru nebo pro osoby stejného pohlaví je sporem o vnímání lékaře jako subjektu či objektu, který stále obtížněji uplatňuje tzv. výhradu svědomí.

Papež Jan Pavel II., který měl za sebou zkušenost s těžkou fyzickou prací, opakovaně zdůrazňoval, že „člověk je subjektem, nikoli objektem práce”. Člověka nelze považovat za jeden z prvků ekonomického systému nebo výrobního procesu či jednoduše jako pracovní sílu poměřovanou efektivitou a ziskem. Práce není jen výsledkem využití síly lidských svalů, ale tvůrčím výsledkem zapojení celého člověka, jeho rozumu, vůle, emocí, zkušeností, znalosti a schopností. Už Aristoteles řekl, že práce má vždy tvůrčí charakter, což znamená, že je racionální, účelná a svobodná. Pokud práce nesplňuje tyto podmínky, stává se jen využíváním lidských zdrojů v ekonomické struktuře.

Práce je z hlediska věrouky naším povoláním, které nám připravil samotný Stvořitel slovy: „podmaňte si zemi”. Z pohledu Kristova evangelia představuje dobře vykonaná práce službu bližnímu a splnění přikázání o lásce k bližnímu. Proto je třeba vedle všech ekonomických a technických aspektů hovořit také o duchovním rozměru práce, jejímž prostřednictvím člověk naplňuje svoje lidství, ale také se posvěcuje. Dnes je více než kdykoliv dříve třeba mít odvahu hovořit s mladými lidmi o tomto mimořádném duchovním a dokonce náboženském rozměru práce.

Krásně to kdysi vyjádřila Svatá Matka Tereza z Kalkaty: "Musíme pracovat s velkou vírou, neustále, efektivně, ale především s velkou láskou a pokojem; bez toho bude naše práce pouze prací otroků sloužících krutému pánu. Musíme směřovat k tomu, aby se naše práce stala modlitbou, kdy budeme vše činit pro Krista, pro chválu jeho jména a pro lidské spasení! Naše práce je naší láskou k Bohu zhmotněnou v činnosti ".

Vzhledem k novým výzvám a rizikům je více než kdykoliv v minulosti potřebná racionální úvaha nad smyslem lidské práce. V kontextu prudkých civilizačních a technologických změn je velmi důležité správné formování osobnosti tak, aby mladí lidé dospěli ke schopnosti převzít odpovědnost za sebe a své nejbližší, aby uměli najít svoje místo mezi jinými lidmi, aby prostřednictvím práce objevovali smysl služby druhému člověku. To je úkol pro rodiče, vychovatele, učitele, akademické pracovníky, ale v neposlední řadě pro starší spolupracovníky.
Šťastný člověk je naplněný člověk, který každodenně nachází radost v běžných úkonech. Znám šťastné učitele, kteří se radují z každého úspěchu svých žáků, znám lékaře, kteří mají rádi svoje pacienty a ochotně jim věnují svůj cenný čas a znalosti, znám profesory nadšené z každé zvídavé otázky studentů. Znám ale také lidi, kteří svoji práci na vysoké škole, základní škole, v nemocnici považují za boží dopuštění. Takoví lidé budou stále nešťastní, protože nenašli svoje místo ve společnosti jiných. K tomu je totiž nutná moudrost vyplývající z pokory, ale také zápal, odpovědnost a láska k bližnímu.