Hlavní strana Program Fotogalerie
Ing. Josef Chovanec (ředitel řízení lidských zdrojů České zbrojovky, Uherský Brod)
Proč jsou pro nás mladí lidé zajímaví a čím je to dáno
Nacházíme se v době, kdy je národní ekonomika ve fázi ekonomického růstu.
V České republice je historicky nejnižší nezaměstnanost, která v našem okrese klesá
pod 2%. Zároveň mají firmy velký počet zakázek, a tedy inzerují neobsazená pracovní místa.
Na trhu práce tak téměř není volná pracovní síla. To znamená, že si firmy často
přetahují své zaměstnance a roztáčí se tak spirála rychlého růstu mezd a přeplácení mezi sebou,
což nekoresponduje s dlouhodobým udržením produktivity firem. Je to dlouhodobě neefektivní
způsob pokrývání personálních potřeb. A to nejen vzhledem k ekonomickým aspektům,
ale i vnitřní motivaci samotných zaměstnanců. Velmi zajímavý se tak stávají například
investice do moderních technologií a nábor absolventů škol. Ti mají mimo jiné pozitivní
efekt na demografickou křivku – omlazují náš tým dlouholetých zaměstnanců. Vzhledem k jejich
postojům i dobře akceptující probíhající změny ve firmě, které děláme pro naplnění firemní
strategie, mají nižší nemocnost apod. Zároveň velmi dobře reflektují naše firemní hodnoty:
spolupráce, prozákaznický přístup a výkonnost & zlepšování.
Proto je rozvoj spolupráce se školami, výchova budoucích zaměstnanců a celkově
podpora studentů, součástí naší personální strategie.
Jak být pro (mladé) lidi zajímavou firmou
Druhou stranou mince pak je, že i my musíme být pro mladé lidi zajímaví. Už to není jako
dřív – chceš u nás pracovat, tak se přizpůsob. Mnohem více musíme rozumět tomu,
co mladí lidé chtějí, co je motivuje a jak jim jako firma dát smysl pro jejich život.
Pro to, jak správně dělat personální práci, dobře slouží i zamyšlení nad životními
a pracovními preferencemi různých věkových skupin. Dle výsledků různých průzkumů
na trhu práce bývají klíčové preference často takovéto:
generace z (18-24): kariérní růst a perspektiva
mileniálové (25-34): work-life balance
generace x (35-54): jistota práce
boomers (55-64): finanční zdraví
Úmyslně jsou zvýrazněny dvě prvně jmenované skupiny. Absolventi středních škol spadají
do skupiny generace Z. A absolventi vysokých škol spadají do skupiny mileniálové.
K dalším důležitým prvkům atraktivity zaměstnavatele patří samozřejmě
zajímavá mzda a benefity, zajímavá práce, práce s moderními technologiemi
či startup firma/kultura a firma s velmi dobrou pověstí.
Zaměřujeme se na dvě skupiny mladých lidí...
Studenti základních a odborných středních škol jako budoucí „blue collar workers“
Velmi úzce spolupracujeme s partnerskou školu „Střední škola – Centrum odborné přípravy
technické Uherský Brod“ (dále jen COPT), která sídlí v našem firemním areálu
a jejímž zřizovatelem je kraj.
Jsme silně provázáni i personálně – naši bývalí zaměstnanci pracují ve škole
a naopak – bývalí absolventi pracují u nás a často na významných manažerských
pozicích, a dokonce i v představenstvu.
Jedna z klíčových věcí je, že společně s COPT prezentujeme partnerství a nabízíme
studentům základních škol budoucnost od středoškolského, přes případné
vysokoškolské vzdělání až po pracovní uplatnění u nás ve Zbrojovce.
Každoročně zveme studenty základních škol do prostor firmy, kde jim ukazujeme
výrobní prostory, kanceláře, ale i zasedací místnosti či historickou sbírku zbraní.
Rodiče pak mohou firmu navštívit v rámci Dne otevřených dveří, který jednou za čas pořádáme.
Máme stipendijní program pro šikovné studenty na odborné praxi – tzv. „Junior zbrojovák“
s ročním stipendiem (formou kapesného, hrazeného stravování, odměn za prospěch atd.).
Uvědomujeme si, že nestačí zaujmout jen samotné studenty, ale musíme být zajímaví i pro rodiče,
aby dali děti studovat na COPT či jinou technicky či odborně zaměřenou školu.
Na placených odborných praxích máme v průběhu jednoho roku cca 200 studentů
(od druhého až po čtvrtý ročník) z různých škol.
Výsledkem toho pak je, že v běžném roce zaměstnáme cca 35 absolventů z hlavní partnerské
školy (COPT), kteří od nás dostávají i finanční odměny za nástup a setrvání v pracovním poměru,
smlouvu na dobu neurčitou přímo s firmou (ne přes agenturu) a mohou si zvolit preferované pracoviště.
Např. k dnešnímu dni již máme dohodnutý nástup s 11 studenty, kteří budou řádně končit školu
v květnu 2020.
Od dob zavedení odborných školních praxí přímo u nás ve firmě se velmi změnilo vnímání absolventů našimi zaměstnanci – dříve studenti měli odbornou praxi ve školních dílnách. Od té doby je díky vzájemné provázanosti a respektu přechod do pracovního procesu mnohem přirozenější pro obě strany. Naši zaměstnanci již absolventy znají, ví, co od nich očekávat, jací jsou… A naopak, studenti ví, do čeho jdou – znají firmu, její hodnoty, procesy a vše kolem. Mají na adaptaci (většinou) dva roky již při škole, pracují pod odborným dohled a zaměstnanci jim předávají know-how, aby jim již při studiu pomáhali.
Studenti a absolventi vysokých škol jako budoucí „white collar workers“
Osou celého systému je spolupráce s nadací na podporu technické vzdělanosti, pro kterou hledáme
talentované studenty technických oborů – především vysokých škol.
Ta uděluje stipendium, které obdrží student na základě splnění talentových zkoušek,
a to bez jakéhokoliv budoucího závazku.
Alespoň jednou ročně zveme stipendisty do naší firmy, kde projdeme provozy,
či zajdeme zastřílet na střelnici, poté probereme situaci ve firmě – novinky apod,
ale také situaci u nich a zodpovíme si případné dotazy.
Stipendisti s námi spolupracují i na bakalářských a diplomových pracích,
případně brigádách.
I přesto, že mezi námi neexistuje formální závazek, tak řada stipendistů poté
u nás pracuje, a to na různých pozicích – konstruktéři, technologové, specialisté...
Pro případnou vhodnou adaptaci máme i interní středisko talentů – volná místa pro absolventy,
když nikde jinde nemáme otevřenou volnou a vhodnou pozici. Zde absolvují adaptační kolečko
po firmě a různých střediscích, zapojující se do dílčích úkolů, či jsou plně vytěžováni
některým z útvarů.
Ostatní postřehy
Na druhou stranu to s mladými lidmi u nás není vždy jednoduché. A to především vzhledem
k režimu práce a bezpečnostním opatření ve zbrojní výrobě. Často se nám stává, že studenti
nerespektují zákazy o tom, co smí a co nesmí do areálu vnášet a případně odnášet.
Pro některé toto nerespektování pak znamená zákaz vstupu do areálu a to, že se nebudou moct
stát našimi zaměstnanci. Nicméně občas dobře testují naše bezpečnostní systémy a opatření,
které následně můžeme zlepšovat.
Za zmínku určitě stojí pozitivní aktivity studentů z oblasti CSR s jejich učiteli:
dárcovství krve, návštěva domů pro seniory a řada dalších aktivit, kterými dělají
dobré jméno sobě, škole, ale i České zbrojovce.
Závěr
Pracujeme na tom, abychom pro mladé lidi byli firmou, která jim nabízí dlouhodobou
perspektivu, spolupráci již během studia, následný kariérní růst a zajímavý a strojírenský „top“
produkt úspěšný v mezinárodní konkurenci. Jsme si vědomi toho, že právě oni jsou našim
budoucím úspěchem.