Hlavní strana Program Fotogalerie
Drin Karin Peter-Traussnitz MCs.
Digitalizace z pohledu křesťanských odborů v Rakousku.
Digitalisierung aus Sicht der christlichen Gewerkschaftsbewegung in Österreich
Hovořím z pohledu křesťanského odborového hnutí v Rakousku a chtěla bych nejprve říci něco zásadního, několik myšlenek, kterými se budeme zabývat.
Digitalizace, jak zde zaznělo, není pouze změna, nýbrž i transformace. Spojují se zde pracovní procesy, postupy, poměry, místa, stejně jako pracovní doba či lokace výkonu práce. Všude probíhají radikální změny a pro nás je otázkou, jak my jako odborové hnutí tyto změny a tuto transformaci budeme realizovat.
Pravní myšlenka: Žijeme, s ohledem na tyto změny, ve velké nejistotě našich členů. Víme současně, že digitalizace je přítomna jak v soukromé, tak v profesní oblasti. Již jsme zde slyšeli, že se běh digitalizace nedá zvrátit. My s ní nemůžeme přestat. Co ale udělat můžeme resp. co děláme je, že vyžadujeme rámcové podmínky, k působení proti současné kutuře laissez-faire [také lassez-passer (fr.) čili nechte věci volně probíhat – je heslem klasického liberalismu podle zásady nezasahování státu do hospodářství a nesnažil se je řídit, pozn. red.]. Naše vize je taková, že digitalizace musí být pro všechny lidi dobrá, všichni z tohoto technického vývoje musí profitovat, to je náš přístup. Proto máme tendenci, snahu o těchto přístupech diskutovat. Týká se to například krácení pracovní doby místo zahušťování pracovní náplně při plném dorovnání příjmu. V Rakousku se opět vynořuje diskuse o bezpodmínečném základním příjmu, protože to lze vidět jako určitou sociální jistotu a dalším bodem je skutečně obtížný proces vyrovnávání produktiity práce resp. forma daně všech zisků, dosažených na digitálním trhu. Stojí za tím myšlenka, že daň má vybírána v místě spotřeby. Je to značně komplexní výzva, kterou zde v její šíři nemůžeme řešit.
Druhou myšlenkou, která nás v Rakousku zaměstnává, je posílení zodpovědnosti zaměstnanců a zaměstnankyň. Vidí se nám důležité,
aby byli lidé školeni v zacházení s novými technologiemi, aby si zachovali svou rozhodovací schopnost. Dám příklad: Zažíváme,
že mobil není jen telefon, už není pouhým objektem, ale stal se určitým aktérem. Informuje nás, připomíná a upozorňuje nás, třeba na to,
že bychom už měli udělat přestávku. V konečném efektu mohu říci, že ten smartphone, který přejímá stále víc a více úkolů, se stal
prodloužením našeho vlastního těla.
Naše odborové hnutí svými vzdělávacími opatřeními zintenzívňuje budování osobních kompetencí. Naším cílem je, aby pracovnice a pracovníci
samostatně a sebejistě přebírali odpovědnost v rozhodování, kterým datům přiznat cenu a která odmítnout.
Třetí myšlenka, kterou zde zmíním, se týká našeho odborového hnutí. Díky novým médiím a digitální technice máme i my jako hnutí k dispozici nové cesty, jak zapojovat naše členy. Musíme prostě uplatňovat tři kroky, definované kardinálem Cardijnem [P. Josef Leo Cardijn (1882-1967), belgický katolický kněz, známý zejména pastorací v dělnickém prostředí, inspirátor křesťanských odborů, pozn. red.]: Vidět – posoudit – jednat [viz Jan XXIII.: encyklika Mater et magistra 1961, § 236, přístupná i na http://www.socialninauka.cz/dokumenty/socialni-encykliky/strukturovane-mater-et-magistra/], kdy první bod představuje otevřené oči v přistupování k digitální transformaci, druhý vyhodnocování při konfrontaci s naší křesťanskou tradicí a poslední nutnost zapojit se aktivně do řešení, které vidíme jako nejlepší pro dobrý život všech.